Thursday, August 19, 2010

Oiiii..dah..dah lah tu....!!!!

Ramadhan baru jer seminggu...semua org besemangat nak menambah ibadat..nak amik keberkatan di bulan banyakkkk sgttt keberkatan nya nie...tapiiiiiiiiii........... ader umat2 yg bengong ni wat keje lain lak...tak tahu kenapa..seminggu ramadhan nie..boleh kata hari2 aku baca, tgk kat tibi kes buang bayi..merata2 lak tu. lam tong sampah..lam sungai..depan umah org..ader yg idup ader yg mati.....yg kecik toit x cukup bulan......yg comel gebu..semua ader..senang2 jer.....dah lahirkan main campak2 anak yer. marahhhh...!!!!diaorg ni tak rasa berdosa ker buang2 bayi gitu? dah lah wat dosa besar..nak buat satu lagik?????..isk lah..

Dah..dah lah weeeeiiiii...apa pun alasan nyer...baby tu jgn dibuang. ramai jer org kat mesia ni nak anak angkat. antar jerlah kat tempat yg sepatutnya. tak nak antar kat  baby hatch yg baru buat tu, .p letak depan balai polis ker..hospital ker..biar org nampak..org jumpa ..ni buang merata2. Malam tadik sedih sgt tgk berita..baby yg kena buang lam sungai tu katanya lemas bila diletak lam plastik tu..bukan lemas lam air. dier belum mati lagik masa 'mak' dier yg bangang tu letak dier lam plastik. Ya Allah..manusia jenis apa lah yg sanggup wat gitu pada anak yg dikandung 40 minggu tu????memang tak der perasaan sungguh. 

Aku tak rasa gomen jer yg perlu bertanggungjawab ngan gejala sosial sekarang ni. Dah macam2 kempen..dah macam2 peringatan..tapi tak jugak menjadik. Actually benda ni kena start kat umah. Mak pak yg kena bertanggungjawab. Tak kan nak harapkan gomen jaga anak kita plak kan. Dulu masa zaman aku remaja dulu, aku tak faham jugak..naper lah mak abah aku kecoh sgt bab2 boifren nie. Hari2 kena pasak kat telinga..penat jugak dengar. tapi bila dah hari2 kena bgtau..perlahan2 benda tu jadik sebati ngan diri. aku tak kisah sgt lah..x der boipren pun aku idup gak kan. Bila aku dah keje..barulah kurang skit mak aku membebel..kami lebih jadik kawan. mak aku dah jadik separuh dari aku. apa yg aku buat kat KL nie..mak aku tahu. kalau ikutkan nak wat keje gila..boleh jer. aku dok sini tak der sapa pun..ader adik2 jer. diaorg pun ikut jer..tapi ntah lah..nak kata iman kuat..rasanya nipis cam kulit bawang jer..tapi maybe sebab iman yg senipis tu jugak lah banyak selamat kan aku. abah selalu ckp..jgn malukan mak abah..mak selalu kata..kita tak der harta..jgn nanti org pandang serong kat kita. Mak pesan..once jumpa org yg aku berkenan..bawak balik kg..siapa pun dier..mana asalnya dier..apa pun keje nya..mak abah terima. yg penting org tu baik..bukan org jahat yg dok menganggur jer kejenya. yg penting agama kena ader.

Kat kg aku tu..boleh kata tiap2 bulan aku dengar kes wat anak sebelum nikah nie. Ader yg perut dah macam nak terlentang baru nak kawen. ader yg terus tak kawen. sebab nya mak pak tak berkenan ngan 'bapak' baby tu. ader ker patut? ader yg kawen 5-6 bulan dah beranak. tempat wat anak..lam kebun getah..lam semak..lam kebun kelapa sawit..ader yg lari dari umah seminggu..balik2 dah ngandung. isk lerrrrr....aku risau sgt..takut musibah melanda kg aku tu. Allah nak dtg kan bencana bukan pilih umah..satu tempat tu habis kena musibah. sebab org2 yg tak bertanggungjawab tu..org tak berdosa kena.isk lah...tak tahu dah nak camner nak buat..



No comments:

Post a Comment